10فوریه 2022 - بر اساس مطالعه ارائه شده در نشست سالانه انجمن پزشکی مادر و جنین که به صورت مجازی از 31 ژانویه تا 5 فوریه برگزار شد، دیابت بارداری (GDM) با افزایش خطر پیامدهای مختلف قلبی عروقی در مراحل بعدی زندگی همراه است.

دکتر Seung Mi Lee، از کالج پزشکی دانشگاه ملی سئول در کره جنوبی، و همکارانش تاثیر سابقه یی دیابت بارداری را بر پیامدهای کلی درازمدت قلبی عروقی بررسی نمودند. این تجزیه و تحلیل شامل 219330 زن بود که حداقل یک تولد زنده را گزارش کرده بودند.

محققان دریافتند که زنان دارای سابقهGDM ، در معرض خطر بیشتری برای پیامدهای کلی قلبی عروقی هستند. در بین زنان دارای سابقه ی دیابت بارداری پس از تعدیل نتایج برای متغیرهای مخدوش کننده، خطر بروز بیماری جدید عروق کرونر1.330 برابر، امفارکتوس میوکارد 1.678 برابر، سکته مغزی ایسکمیک 1.696 برابر، بیماری شریان محیطی 1.064 برابر، نارسایی قلبی1.426 برابر، نارسایی دریچه ی میترال 2.276 برابر و فیبریلاسیون/فلاتر دهلیزی 1.474 برابر، افزایش داشت.

ابتلا به دیابت نوع 2 در مراحل بعدی زندگی 23٪ از ارتباط بین دیابت بارداریو پیامد کلی قلبی عروقی را توضیح داد، در حالی که فشار خون بالا 11٪ و دیس لیپیدمی 10٪ از این ارتباط را توضیح داد.

دکتر Lee، گفت: این تحقیق میزان مشکلات قلبی را که می‌تواند مدت‌ها پس از زایمان ایجاد شود، به ما نشان داد.گام بعدی این است که ببینیم چه نوع اقدامات پیشگیرانه ای را می توان در دوران بارداری انجام داد تا بتوان از بروز بیماری های قلبی عروقی در مراحل بعدی زندگی جلوگیری نمود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-02-gdm-range-cardiovascular-conditions.html